воскресенье, 10 февраля 2013 г.

методи розв язання педагогічних конфліктів

УДК 373.035+378.14В.А. Ковальчук,кандидат педагогчних наук, в.о. доцента(Житомирський педунверситет)Методичн основи розв'язання соцально-педагогчних задач у процес пдготовки майбутнх учителвРозглядаться один з напрямв формування професйно компетентност майбутнього вчителя засобами розв'язання соцально-педагогчних задач.   Теоретично-експериментальн дослдження багатьох вчених показали, що стереотипне мислення вчителв перебудовуться пд впливом нових вимог у найбльш талановитих, незадоволених результатом, котр постйно займаються професйною самоосвтою  тому здатних до саморозвитку. У бльшост ж спецалств необхдно перебудувати стереотипне мислення, озброти х бльш продуктивними способами розв'язання професйних задач. При цьому творч розв'язки професйних задач логчно використовувати в процес навчання як продуктивн модел, зразки, еталони.   Соцально-педагогчна задача да можливсть конкретизувати пошук загальних закономрностей навчально-виховного процесу стосовно дано ситуац. Розв'язуючи соцально-педагогчн задач, вчитель включаться в самостйну пошукову дяльнсть - вн пзна ранше невдом властивост свох учнв як суб'ктв педагогчно взамод, розкрива причинно-наслдков зв'язки соцально-педагогчних чинникв, знання яких дозволя бльш глибоко орнтуватися у педагогчних явищах, оволодва новими способами, методами, прийомами вивчення фактв, закономрностей, теорй. На думку Ю.О. Тихомирова, розв'язок задач - це момент свдомо  вольово д, пов'язано з усвдомленням цл та шляхв  досягнення. Л.Ф. Спрн пдкреслю, що педагогчн ршення - це соцальн акти, що виконуються на основ варантного (альтернативного) аналзу  оцнки конкретно педагогчно ситуац.    Проблема пдготовки вчителя до професйно соцально-педагогчно дяльност буде бльш ефективно виршуватись на основ розробки педагогчно технолог (системи дй, методв, прийомв), розроблено вдповдно до етапв розв'язку соцально-педагогчно задач. Оволодння даною технологю виступа як свого роду власний педагогчний нструментарй педагога, що да йому самодопомогу в процес виршення рзних проблем, конфлктв, утруднень у процес педагогчно взамод.   З цю метою розглянемо етапи процесу розв'язання соцально-педагогчно задач як головно одиниц в структур соцально-педагогчно професйно дяльност педагога. Однак - соцально-педагогчна задача, разом з тим,  структурною одиницею розумово дяльност вчителя, а функця мислення стосовно практично дяльност виступа як функця аналзу конкретних педагогчних ситуацй шляхом постановки задач за даних умов дяльност, розробка планв  проектв розв'язку цих задач, регуляц процесу виконання намчених планв, оцнки отриманих результатв.   Таким чином, процес розв'язання соцально-педагогчно задач включа наступн етапи:   ¶ етап - пдготовчий чи орнтацйний. Вн передбача накопичення знань, умнь, навичок, удосконалення майстерност, вивчення проблем учнвського середовища. На цьому ж етап осмислються соцально-педагогчна задача як педагогчна система. Остання включа так структурн компоненти: суб'кти соцально-педагогчно ситуац (учн, педагоги, батьки), педагогчну взамодю, умови, середовище, в якому виника  вдбуваться соцально-педагогчна задача.   Стосовно вчителя, як одного з головних суб'ктв задачно ситуац, передбачаться спецальна пдготовка до усвдомлення, постановки  розв'язання соцально-педагогчно задач.   Вона складаться з самовиховно, самоосвтньо дяльност щодо оволодння всм арсеналом психолого-педагогчно науки стосовно процесу формування та розвитку особистост школяра, передовою педагогчною практикою (вивчення програм, посбникв, пдручникв для розв'язання соцально-педагогчних задач, ситуацй, конфлктв). Корисним  визначення практичних вправ щодо виршення модельних задачних ситуацй, наближених до практично дяльност. Це да можливсть краще розвинути професйне педагогчне мислення. Моделювання, мисленне програвання задачних ситуацй сприя накопиченню досвду х розв'язання.   Крм того, педагоги мають всебчно вивчити особливост пдлткового та юнацького вку, х потреби, нтереси, професйн напрями, досконало проаналзувати проблеми соцального та особистсного становлення (соцальну ситуацю розвитку). Все це дозволить перевести учнв з позиц об'кту взамод в  суб'кт .   Дал аналзуться педагогчна взамодя (виховуюч вдносини), що явля собою спецально органзовану пд кервництвом вчителя творчу, морально-естетичну взамодю суб'ктв педагогчного процесу, спрямовану на досягнення мети виховання, зумовлену соцально та психологчно всю системою суспльних вдносин, загальнолюдських та нацональних цнностей, вдповда певному етапу розвитку суспльства.   Ми роздлямо думку про те, що типи виховуючих вдносин можна типологзувати за метою та загальною спрямованстю взамод, за  змстом, за способами здйснення, органзацю, а також семантикою, тобто за суб'ктивним  сприйняттям (значення, сенсу),  за характером - емоцйною спрямованстю. Серед них слд розрзняти зовншньо-спрямован (формальн), диференцйовано-спрямован (неформальн), особистсно-спрямован, а також однобчно-репродуктивн, ситуативн, негативн; гармонйно-репродуктивн, обмежено-евристичн, позитивн; гармонйно-творч, дослдницьк; наступальн, офцйно-авторитарн, взамно-вимоглив, дружньо-доврч тощо.   Розглядаються компоненти середовища, з якими взамод педагогчна система, що пдляга аналзу. Слд вивчити систему опосередкованих та безпосереднх соцально-педагогчних чинникв, що детермнують навчально-виховний процес; можлив умови, обставини, за яких вдбуваться цей процес; проаналзувати взамозв'язки, що снують мж ними, х змст. Вивчити особливост соцального макро- та мкросередовища, що оточу школярв. Це да можливсть визначити виховну спрямовансть соцального середовища, його вплив на особистсть учня; органзувати педагогчно доцльну взамодю для досягнення поставлено мети виховання.   Такий пдхд створю передумови психолого-педагогчно готовност майбутнього вчителя для виршення соцально-педагогчних ситуацй.   ¶¶ етап - дагностичний чи аналтичний. Вчитель, спираючись на пдготовчий етап, здйсню дагностику рвня розвитку конкретного колективу, групи, особистост кожного учня. Такий дагноз, на думку Л.Ф. Спрна, ма мстити опис дй, стану, вдносин школярв через психолого-педагогчн поняття, х пояснення на основ психолого-педагогчних знань; прогноз розвитку под в данй ситуац  в майбутньому; аргументовану оцнку фактв, що мають мсце  що передбачаються в майбутньому; висновок стосовно х педагогчно доцльност.   ¶¶¶ етап - проектувальний. Передбачаться виокремлення  формулювання проблеми, а на  ос

МЕТОДИЧН¶ ОСНОВИ РОЗВ'ЯЗАННЯ СОЦ¶АЛЬНО-ПЕДАГОГ¶ЧНИХ ЗАДАЧ У ПРОЦЕС¶ П¶ДГОТОВКИ МАЙБУТН¶Х УЧИТЕЛ¶В

Корисн матерали

Онлайн бблотека пдручникв

МЕТОДИЧН¶ ОСНОВИ РОЗВ'ЯЗАННЯ СОЦ¶АЛЬНО-ПЕДАГОГ¶ЧНИХ ЗАДАЧ У ПРОЦЕС¶ П¶ДГОТОВКИ МАЙБУТН¶Х УЧИТЕЛ¶В

МЕТОДИЧН¶ ОСНОВИ РОЗВ'ЯЗАННЯ СОЦ¶АЛЬНО-ПЕДАГОГ¶ЧНИХ ЗАДАЧ У ПРОЦЕС¶ П¶ДГОТОВКИ МАЙБУТН¶Х УЧИТЕЛ¶В - Studentam.net.ua

Комментариев нет:

Отправить комментарий